Sunday, July 27, 2008

Thin cats

(As to answer Wati's question in the cbox...)

Hmm..saya bukanlah pakar sangat...But I will try to help out by writing what I know from what I've read and from experiences=) Mula-mula kita kena tahu punca, baru kita cari penyelesaian.

Sebelum saya teruskan menulis tentang isu ini, mula-mula saya ingin mengingatkan tentang tahap kekurusan kucing. It is reminded that there are two types of thinness, the normal one and the abnormal one. The normal one is when you can see that your cats are eating healthy food, they eat regularly, they behave normally, they still enjoy playing with you or the other cats and they don't seem to be sick, YET, they are thin. In contrast, the abnormal thinness, the ones that we should be worried about is when the cats are so thin that their ribs or waist bones can be seen protruding a bit. Hmm.

Now, as I said, based on what I've read and what I know, there are actually several common reasons of why cats become thin and remain thin, though they like to eat a lot. Sebab-sebabnya:

1- Sesetengah kucing ada kadar metabolisma yang tinggi dan sesetengah kucing tidak (macam manusia juga). Oleh itu, sesetengah kucing akan jadi gemuk bila makan banyak, tapi sesetengah akan tetap kurus walaupun makan banyak. Jadi, kalau ini adalah kes yang terjadi, tiada apa yang perlu dirisaukan=)

2- Kucing akan menjadi kurus, kalau ada cacing...eeee...;p Selalunya, kucing yang ada cacing ni, perut dia gemuk atau buncit, tapi kaki dan anggota badan yang lain kurus;p Saya dah tak tahu cara lain untuk detect diorang ada cacing ke tak, melainkan kita bawa diorang ke vet yang terdekat.

3- Kucing juga boleh menjadi kurus disebabkan penyakit-penyakit lain, tapi yang lebih serius, seperti stress, ketumbuhan dan kalau ada masalah dengan organ dalaman diorang. Harap-harapnya, kucing-kucing kita tak tergolong dalam kategori ini (harap-harap semua kucing dan manusia dijauhkan penyakit-penyakit serius macam ni). Kalau terjadi masalah seperti ini, tiada cara lain melainkan membawa mereka ke klinik berjumpa vet.


Jadi, kita haruslah periksa, kucing kita tu menghadapi kurus yang normal atau abnormal, metabolisma tinggi atau rendah, ada cacing atau tidak dan adakah diorang sedang menghadapi penyakit lain. Kalau diorang makan banyak, kelihatan sihat dan masih aktif, tetapi kurus yang 'normal', itu masih okay. So, nothing to be worried about=)

Saya tidak tahu sebarang ubat yang boleh membuatkan kucing gemuk (Haruslah diingatkan bahawa, gemuk atau kurus tidak berapa penting. Yang lebih penting ialah kucing kita sihat. Diingatkan juga, kucing tak boleh overweight...bahaya..). Tetapi saya tahu satu supplement yang boleh membantu memberikan kucing kita mineral dan vitamin yang diorang perlukan. Nama supplement tu, Nutri Plus gel. (You can google the name to know more about it). It's a good supplement for both cats and dogs.


Kucing-kucing saya di rumah mengamalkan makan vitamin ni=) Tapi, tak semua yang suka makan dan tak semua yang senang untuk diberi makan vitamin ni;p Yang betul 'fanatik' dengan vitamin ni hanyalah Karpet;) Kalau dibiarkan, satu tube tu boleh habis kat dia sorang je dalam masa sehari;p



Mujur vitamin ni tak cair, tapi likat. Jadi untuk kucing-kucing saya yang tak sefanatik Karpet, saya letakkan dalam 2 inch vitamin ni di jari, dan sapukan saja kat mulut diorang. So, diorang suka tak suka, diorang akan jilat;p Secara automatik, diorang juga telah consume the minerals and vitamins=) Nutri Plus boleh didapati di pet shops atau klinik haiwan dan harganya sekitar RM25 - RM30.

I know this entry is a bit elaborative...heh...tapi saya ni memang macam ni...suka terang panjang-panjang;p Harap-harap, ia membantu=)

5 comments:

Zetty said...

Patutlah hensem. Vitamin addict rupanya. Awet mudalah katakan.

Fasyu said...

Oleh itu kwn2, mknlah vitamin dan ambil lah supplement yg secukupnye, supaya kita jadi awet muda sprt Karpet;p

izyani said...

wah...suke aku suke blog ni. eh kalo aku nak contribute or org lain nak contribute citer kucing camner tu?

ainfazrin said...

fasyu, aalllaaaahhhhaaiiii.

comelnye karpet ko nih.kucing aku jakun lah. aku penah nak kasi ubat utk furball/hairball yang likat mcm ni, tapi dorang buat aksi nak muntah.ngengada btol.

Fasyu said...

to yan,
kalo ko nak contribute citer kucing, ko pas je kt aku, nnti aku letak cni..aku tulis ctu "cite kucing dr yan";).

to ain,
antare 6 ekor kucing aku yg kt umah tu, si karpet ni je yg mkn vitamin ni mcm mkn nasik;p yg lain tu sume susah nk bg mkn;p

to sesape je yg turut 'jatuh cinta' dgn karpet, nak aku tolong peluk cium kt die utk korg?;p

Share This:

More Cat Stories Here: